Colruyt-dochters Collect&Go en OKay testen samen Collect&Go Connect, een nieuw digitaal platform dat het mensen makkelijk maakt om voor elkaar boodschappen te doen.
Deeleconomie
Het nieuwe initiatief start vandaag en zal gedurende zes maanden getest worden in zeven winkels in van de buurtsupermarkt in Gent en West-Vlaanderen. Concreet gaat het om vier winkels in Gent (Krommewal, Sint-Pietersnieuwstraat, Voskenslaan en Heusden) en drie winkels in West-Vlaanderen (Zwevegem, Vichte en Oedelem). Het project is het eerste initiatief van Colruyt Group in de deeleconomie.
“Met dit platform willen we twee groepen mensen met elkaar in contact brengen: zij die geholpen willen worden met boodschappen doen en zij die een extraatje willen bijverdienen door te winkelen voor anderen uit hun buurt”, verduidelijkt projectverantwoordelijke Tom De Prater in een persbericht. “We denken dat dit een interessante aanvullende formule is voor bijvoorbeeld gezinnen met kinderen, mensen die (tijdelijk) minder vlot ter been zijn of drukbezette mensen bij wie boodschappen doen simpelweg niet altijd in de agenda past.”
Aanvullende boodschappen
De nieuwe dienst richt zich vooral op de kleinere, aanvullende boodschappen doorheen de week, zoals verse groenten, fruit en vlees. “Voor dat soort frequentere boodschappen wordt vandaag niet spontaan aan Collect&Go gedacht. Onze nieuwe Collect&Go Connect service biedt hiervoor wel een oplossing.” In dat opzicht is ook de samenwerking met buurtsupermarkt OKay logisch, zegt De Prater.
Voor het boodschappenplatform werd een nieuwe app ontwikkeld, waarop klanten en boodschappers zich kunnen registreren. Klanten kunnen er ook een boodschappenlijstje opstellen en aangeven waar, wanneer en voor welke vergoeding ze de boodschappen graag willen ontvangen. Boodschappers kunnen uiteraard zelf kiezen of ze het lijstje aanvaarden of niet. De vergoeding wordt geregeld via het platform van Collect&Go Connect, dat bovendien erkend is binnen de deeleconomie.