Colruyt voorziet tien jaar voor uitrol
“Om de tien à vijftien jaar moet je je winkels toch eens grondig bekijken”, zegt algemeen directeur Luc Rogge van Colruyt. “Daarom gaan we nu van start met de winkels van de vierde generatie. De eerste van die reeks hebben we geopend in Halle. De tweede volgt in het voorjaar van 2014.”
Daarna neemt Colruyt de andere verkooppunten op de schop “à rato van 20 à 25 per jaar, telkens zich een uitbreiding of een renovatie aandient”. We zullen daarbij rekening houden met de opmerkingen die onze klanten maken. In totaal heeft Colruyt 217 winkels, de uitrol zou dus een tiental jaar kunnen duren. Een investeringsbedrag geeft de keten niet vrij.
Colruyt schaft bestellijstje voor vlees af
De eerste aanpassing is meteen zichtbaar bij het binnenkomen van de winkel: daar wordt een sas gecreëerd met dubbele rij automatische schuifdeuren om de warmte meer binnen te houden. In dat sas komt vervolgens alleen een bord waarop klanten allerlei kleine aankondigingen kunnen plaatsen. Het overschot aan kartonnen dozen, waarin klanten hun waren kunnen meenemen, verhuist naar binnen.
In de winkel gebruikt Colruyt voortaan zachtere kleuren: grijs voert de bovenhand, zodat de klemtoon op de producten zelf komt te liggen. Die moeten immers zichzelf verkopen. Voorts wordt rood gebruikt voor de aanduiding van promotieprijzen en oranje voor algemene mededelingen van de warenhuisketen.
Herschikking koelafdeling verwijdert plastic flappen
De grootste ingreep komt aan de vleesafdeling: vandaag kan in de meeste Colruyt-winkels aan de beenhouwerij een papieren blad worden afgegeven met bestellingen. De bestelling kan dan worden afgehaald na het afwerken van de rest van het bestellijstje. Die mogelijkheid vervalt echter, omdat Colruyt wil inzetten op de verkoop van voorverpakt vlees.
Bovendien past deze ingreep in de herschikking van de koelafdeling. Er komen twee koude zones: een met vlees en een met groenten, fruit, zuivel en andere producten. De beenhouwerij wordt in die koude zones geïntegreerd. De klanten zullen de beenhouwers dus nog wel aan het werk zien en kunnen er ook nog met speciale bestellingen terecht. Tegelijk met deze herschikking verdwijnen ook de plastic flappen aan de koelafdeling. Ze worden vervangen door een luchtgordijn.
Minder moeilijk bereikbare artikelen
In de groentenafdeling worden de onderste planken met groenten en fruit vervangen door rolwagentjes, die makkelijk in en uit getrokken kunnen worden. Het fruit zal worden gepresenteerd in de originele verpakking in plaats in de oude zware bakken. Ook bovenaan wordt het anders: Colruyt stopt ook met het plaatsen van materiaal bovenaan de schappen. De consument zal daardoor niet langer de ladder op moeten om zijn gading te vinden.
Een andere belangrijke verschuiving vindt aan de kassa’s plaats, waar de verkoopstands met kleine producten verdwijnen. Er zal nu een stapeltje liggen met karton, dat tot een doos kan worden opengeplooid. Colruyt maakt ze van het eigen kartonafval. Ze worden aan het cliënteel aangeboden naast de dozen van de uitgepakte producten.
Personeel krijgt nieuw uniform… en tablets
Voorts zal ook de prijsaanduiding opvallen. Die wordt in een groter lettertype afgedrukt. Indien extra korting wordt gegeven, zal de impact ervan op de prijs ook meteen worden geafficheerd.
Ten slotte wordt ook het personeel in het nieuw gestopt. Ze krijgen een nieuwe jasschort in de basiskleuren van Colruyt en zullen worden uitgerust met een tablet, die hen zal toelaten om vlotter te communiceren in de winkel of om de klant extra informatie te geven.
Colruyt maakt van de herschikking geen gebruik om zelfscanners te installeren. “De mensen komen naar Colruyt voor hun grotere aankopen. Dat maakt die zelfscanning minder interessant“, heet het.
Hergroepering tot Boni wordt voortgezet
Intussen zet Colruyt ook de bundeling van zijn huismerken tot Boni verder. Op dit moment zijn al 302 referenties onder die gemeenschappelijke benaming gebracht, tegen juni 2015 moet de operatie afgerond zijn. Boni vervangt onder meer de benamingen Eldorado, Lisa en Belsy.
“We willen een merkenstrategie voeren met drie lagen“, zegt Jean-Pierre Roelands van Colruyt. “Laag 3 bestaat uit nationale merkproducten. Die moeten een meerwaarde inhouden tegenover onze eigen merken. Laag 2 bestaat dan uit de producten onder het eigen Boni Selection-merk. Het moet gaan om een product met een duidelijke extra tegenover een basisproduct, bijvoorbeeld melk met extra vitamines. Laag drie bestaat uit de basisproducten die we verkopen onder de benaming Everyday Selection. Voor elke laag willen we de laagste prijs garanderen. Vergelijking met warenhuizen over de grens of met uitverkopen van winkels tellen daarin niet mee.”