Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).
Abonnementsdienst voor boodschappen op consignatie
Stockon is een nieuwe landelijke mobiele boodschappenservice die wordt gelanceerd met ondersteuning – zowel financieel als logistiek – van PostNL. Het systeem werkt als een vast leverabonnement voor veelgebruikte dagelijkse boodschappen: gebruikers van de app krijgen tweewekelijks een vast boodschappenlijstje met terugkerende inkopen thuis geleverd door hun reguliere PostNL-bezorger.
Drie dagen voor de levering krijgen consumenten nog de kans om hun vaste bestelling aan te passen. Ze kunnen artikelen toevoegen of verwijderen via een zoekopdracht in de app of door te swipen. Stockon doet zelf ook bezorgsuggesties aan de hand van de gezinssamenstelling en de aankoopgeschiedenis. In de toekomst voorziet de boodschappenapp ook een barcodescanner om producten op de boodschappenlijst te zetten.
Op dit moment zijn via Stockon zo’n tweeduizend verschillende artikelen te bestellen, in eerst instantie allemaal houdbare artikelen. Later moet daar ook vers bij komen. Opvallend: niks van dat aanbod in het distributiecentrum is eigendom van Stockon. De startup werkt volledig op consignatie en fungeert dus als een soort platform voor kruidenierswaren. PostNL staat in voor de logistiek.
Datadeling met fabrikanten, ook met Colruyt
Het is de eerste keer dat de fabrikant op die manier direct aan de eindconsument levert, meent Stockon-directeur Stephan Bosman: “We hebben alles, van leading A-merken tot huismerkalternatieven. Die laatste komen van Boni, het huismerk van Colruyt. Zonder dat we inkopen, met een commissie op de verkoopprijs en werkend vanuit en distributiecentrum in Barendrecht.”
In dat distributiecentrum zullen zo’n 300 tot 400 sku’s van Colruyts eigenmerk Boni Selection te vinden zijn. De exportafdeling van Colruyt Group (Colex) wil zijn huismerken ook in de rest van de wereld aanbieden in een B2B-context, legt Colruyt-woordvoerder Silja Decock uit aanDistrifood: “De samenwerking met Stockon laat ons toe om een eerste ervaring op te doen met een direct-to-consumerplatform.”
Vooral op het gebied van dataverzameling is de samenwerking interessant, want Stockon deelt de data over de verkochte producten met hun fabrikanten – en dus ook met Colruyt. Op die manier krijgen de fabrikanten en merkleveranciers inzicht in het klantgedrag en kunnen ze ook marketingexperimenten uitvoeren of producten op andere manieren testen zonder dat ze eerst langs de supermarktketens moeten.
Gratis bezorging, acties per fabrikant
Colruyt moet alvast een eigen beleid voor de Nederlandse markt uitstippelen, aangezien het zelf het prijsniveau en aanbod moet bepalen voor Stockon. De boodschappenapp is als digitale marktplaats immers enkel een doorgeefluik. Zo doet het ook geen eigen acties, aldus Bosman: “We verkopen gemak tegen een aantrekkelijke vaste – maar niet de laagste prijs. Stockon doet niet aan acties, maar we geven wel korting op de kassabon. Daarnaast kunnen fabrikanten vaste klanten belonen voor hun loyaliteit, bijvoorbeeld door de x’ste aankoop weg te geven.”
Voor de consument is bezorging gratis voor bestellingen vanaf 25 euro. Kleinere bestellingen kosten 2,49 euro voor bezorging. Als klanten geen tijdvaklevering hoeven, krijgen ze twee euro korting. Verder zijn er geen vaste kosten voor gebruikers van de abonnementsdienst, in tegenstelling tot de vaste abonnementskost bij Amazon Prime.