Colruyt neemt een minderheidsbelang in het Brusselse krekelrepenbedrijf Kriket. Oprichter Michiel Van Meervenne wil het geld gebruiken om de verkoop een boost te geven en nieuwe producten te ontwikkelen.
“Gedroomde partner”
Volgens De Tijd investeert Colruyt “enkele honderdduizenden euro’s” in de start-up, die vorig jaar begon met de verkoop van krekelrepen. Naast de insecten bevatten de repen van Kriket voornamelijk zaden en noten. De snacks worden momenteel al verdeeld door Aveve, AS Adventure en Bioplanet. In totaal zijn ze te vinden in 350 winkelpunten in België.
De samenwerking met Colruyt kwam er op initiatief van Kriket zelf: “We willen insecten als duurzame eiwitbron mainstream maken, uit de niche halen. Colruyt is daarvoor onze gedroomde partner”, zegt Van Meervenne. Met het verse kapitaal wil hij bijkomende mensen in dienst nemen en nieuwe producten, zoals ‘krekelgranola’, ontwikkelen. Andere nieuwigheden zullen in nauwe samenspraak met de supermarktketen op de markt komen: “Colruyt kent de consument het best, en kan ideeën aanreiken waar we een krekeltwist aan kunnen geven”, aldus Van Meervenne.
Vorig jaar verkocht Kriket 100.000 krekelrepen in België, Duitsland, Nederland, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee bleef de verkoop toch ruim onder de oorspronkelijke ambities van de start-up, maar “ik geloof dat we er met de steun van Colruyt in zullen slagen tegen 2030 krekels even normaal te maken als garnalen of scampi’s.”