Supermarktketen Colruyt werkt hard aan een ecolabel dat, naar analogie met de Nutri-Score, klanten moet informeren over de ecologische impact van producten. Het idee komt overgewaaid uit het Verenigd Koninkrijk.
Consumenten willen informatie
Vanochtend sprak Stefan Goethaert, directeur productie en kwaliteit bij Colruyt Group, op Radio 2 over de plannen en verwachtingen van de supermarktketen. Daarin ging het ook uitvoerig over de invoering van een ecolabel, vergelijkbaar met Nutri-Score. Volgens Goethaert zijn consumenten steeds meer op zoek naar informatie over de duurzaamheid en de ecologische impact van producten.
“We zijn volop bezig om allerlei middelen uit te proberen en tools te ontwikkelen. Het is echter veel complexer dan de Nutri-Score omdat die vertrekt van het product op zich. Om de milieuimpact te meten moet je de ganse keten in kaart te brengen en dat is een moeilijke opdracht.” Goethaert verwacht dan ook niet dat de ecoscore reeds in 2020 zal gelanceerd worden, maar mogelijk kunnen de eerste resultaten wel zichtbaar zijn, zegt hij.
Daarmee sluit de Halse retailer zich aan bij onder andere Tesco, dat ook al pogingen ondernam om zijn producten te voorzien met een ecoscore. Dat bleek echter een te moeilijke opgave voor Engelands grootste retailer, die het project dan maar weer opborg.