In partnership met Colruyt hebben negen Belgische telers aardappelen aangeplant voor een totale bruto-oogst van 5000 ton. Het gaat om een proefproject: de aardappelen zullen vanaf september 2017 in 78 Colruyt-winkels liggen.
Import verminderen
Met dit initiatief gaat Colruyt Group verder op de ingeslagen weg van co-creatie met Belgische telers, en dit drie weken na de aankondiging van de productie van twee exclusieve appelvariëteiten door Belgische fruittelers. Colruyt wil zijn klanten een stabiele kwaliteit van aardappelen kunnen aanbieden, de import verminderen en zijn telers een correcte prijs uitbetalen.
In maart en april zijn de vroege aardappelen voor het proefproject aangeplant door vier telers in zand/zandleemgrond in West-Vlaanderen (vijftig hectare), en de latere aardappelen door vijf telers in zandleem/leemgrond in Wallonië (zeventig hectare). De aardappelen zijn bestemd voor de verpakkingen van 5 kg van de eigen merken Everyday Zachtkokend en Boni Selection Friet. De aardappelen zullen aan de klanten worden aangeboden in 78 Colruyt-winkels verspreid over heel België.
Kwaliteitsafspraken
Het proefproject wordt in het voorjaar 2018 geëvalueerd, aan de hand van een hele reeks parameters: van de samenwerking tussen telers en Colruyt tot en met de feedback van de klant over de kwaliteit en smaak van de aardappelen. Na positieve evaluatie kan het project worden uitgebreid naar andere aardappelreferenties en andere winkelformules van de groep.
Colruyt Group is de eerste Belgische distributeur die een dergelijke samenwerking met lokale aardappeltelers opzet. Telers en Colruyt hebben samen de variëteiten geselecteerd die het meest geschikt zijn voor de gronden waarin ze geteeld worden en voor het Belgische klimaat. Ze hebben samen ook ambitieuze kwaliteitsafspraken gemaakt.