De Colruyt Group heeft zichzelf het doel gesteld om tegen midden 2017 enkel nog maar 100 procent duurzame chocolade te gebruiken voor de eigen huismerken. Alles samen gaat het over 174 chocoladeproducten.
Samenwerking met producenten
“Zowat 90% van de wereldwijde cacaoproductie wordt verzorgd door miljoenen familiale landbouwbedrijfjes, die minder dan 3 hectare verbouwen”, legt Stefan Goethaert uit, als directeur Colruyt Group Fine Food verantwoordelijk voor de duurzaamheid van de producten.
“Met een sterk geconcentreerde markt aan de afnemerszijde, hebben die kleine landbouwers amper mogelijkheden om de prijs te beïnvloeden. Door in te zetten op duurzame ontwikkeling, zullen die kleine boeren hun productiviteit en dus hun inkomsten kunnen verhogen, en tegelijk produceren met respect voor het milieu.”
Om die ontwikkeling te ondersteunen, zal alle cacao van chocoladeproducten van Everyday en Boni Selection vanaf juni 2017 het UTZ-label dragen. Het zal daarvoor nauw samenwerken met de producenten. Begin dit jaar waren de paaseieren al de eerste producten die de overstap maakten naar het UTZ-label.