De omzet van de Colruyt Group is in het boekjaar 2016/2017 met 3,4% gegroeid naar 9,493 miljard euro. Ook de winst steeg, al is dat te danken aan de verkoop van de Franse foodservice business Pro à Pro, die op 1 februari werd afgerond.
Marktaandeel gestegen
Winstcijfers geven een wisselend plaatje: de EBITDA van de Colruyt Group steeg met 3,3% naar 743,7 miljoen euro, de EBIT daalde 2,7% naar 493,3 miljoen euro en de nettowinst groeide met 4,6% naar 383,2 miljoen euro. Die groei was wel volledig toe te schrijven aan de verkoop van Pro à Pro, dat 19 miljoen euro in het laatje bracht. Zonder die verkoop daalde de nettowinst licht ten opzichte van een jaar eerder. Bovendien daalde in de tweede helft van het boekjaar de marge vanwege een verhoogde prijsdruk. Analisten maken zich ook zorgen over de toenemende concurrentie van Ahold Delhaize, Lidl en Aldi.
Het marktaandeel van de Colruyt Group in België, met ketens Colruyt, Okay en Spar, steeg wel van 31,5% vorig jaar naar 31,7% in het boekjaar 2016/2017. In België en Luxemburg steeg de omzet van de Colruyt-winkels met 1,4%, in Frankrijk was er een groei van 5%. Bij Okay, Bio-Planet en Cru was er een omzetstijging van 11,5%, voornamelijk dankzij de opening van nieuwe winkels en hogere prijzen. Het voorbije boekjaar opende Okay negen winkels, Bio-Planet vijf en Cru twee.
Geen e-commercecijfers
Dreamland en Dreambaby zagen hun gezamenlijke omzet dalen met 3%, een daling die grotendeels wordt toegeschreven aan negatieve kalendereffecten. Zo viel Pasen buiten het boekjaar 2016/2017. Voor e-commerce worden er geen cijfers vrijgegeven en heeft Colruyt Group enkel te melden dat “het aandeel van online in de totale retail-omzet is verder toegenomen en de investeringen in e-commerce retail werden verdergezet”.
Bij het segment groothandel en foodservice steeg de omzet met 6,4% naar 1,669 miljard euro. Die activiteiten omvatten onder andere de leveringen aan de zelfstandige Spar-winkels die deel uitmaken van de Retail Partners van Colruyt Group in België en aan de zelfstandigen van Coccinelle, CocciMarket en Panier Sympa in Frankrijk.
De omzet van Retail Partners Colruyt Group, die de samenwerking met de Spar-ondernemers en leveringen aan Alvo, zelfstandige Mini Markets en zelfstandige winkeliers omvat, bleef stabiel. Bij de concurrentie zijn de franchisenemers nochtans vaak een belangrijke bron van omzetgroei.