Vanaf morgen test Colruyt Group in het centrum van Gent ‘OKay Direct’, een innovatief winkelconcept waarbij klanten 24/7 boodschappen kunnen doen.
Selfservice de klok rond
De nieuwe stadswinkel is gelegen in de Belfortstraat in Gent en zet vol in op autonomie en selfservice. “Om ook in de toekomst onze klanten optimaal te kunnen blijven bedienen zijn we continu bezig met het bestuderen en ontwikkelen van innovatieve oplossingen die bijdragen tot een eenvoudige, snelle en gemakkelijke winkelervaring voor de klanten” zegt Gert Somers, verantwoordelijke voor de stadsformules bij OKay.
Vanaf morgen 9 november kunnen klanten de klok rond en zeven dagen op zeven terecht in de OKay Direct. Om toegang te krijgen tot de winkel moet de klant de QR-code van zijn Xtra-app of -kaart scannen. De technologie achter het concept registreert automatisch welke producten de klant uit de rekken neemt. Door de QR-code aan de kassa opnieuw in te scannen wordt de eindafrekening gemaakt en kan de klant elektronisch betalen voor het verlaten van de winkel.
Uitgebreid testen
De eerste OKay Direct is 150 m² groot en start met 650 referenties van zowel A-merken als huismerken. Het assortiment bestaat voornamelijk uit vers fruit en groenten, vlees, vis, brood en kant-en klaarmaaltijden. Verder vinden klanten er ook enkele “essentiële” producten als wc-papier en tandpasta.
“Met dit innoverend pilootproject gaan we de haalbaarheid, de populariteit en het succes evalueren van een dergelijke winkelformule in een stadsomgeving. We geloven dat de interesse in dergelijke concepten toeneemt en dat het beantwoordt aan de evoluerende noden van de klanten. We zullen het concept uitgebreid testen vooraleer het op grotere schaal uit te rollen naar andere grootsteden”, besluit Somers.
De technologie voor de autonome winkel werd in huis ontwikkeld door Smart Technics, een innovatieve start-up binnen Colruyt Group.