Sinds kort test Colruyt Group als eerste in Europa een 44 ton volledig elektrische truck met waterstof “range extender”. De retailer investeert al langer in waterstofoplossingen.
Grotere actieradius
De nieuwe truck werd ontwikkeld door VDL Groep te Eindhoven en de test past in het Europese Interreg demonstratieproject Waterstofregio 2.0. Bijzonder aan de truck is het feit dat de batterijen tijdens het rijden worden bijgeladen door de waterstof brandstofcel. Daardoor kan het voertuig langere afstanden afleggen dan gewone elektrische trucks, wat binnen het vrachttransport erg belangrijk is.
Colruyt Group zal de waterstoftruck testen in zijn dagelijkse logistieke operaties. De diversiteit van de groep maakt het mogelijk om een heleboel gebruikersgevallen (bijvoorbeeld leveringen aan winkels) grondig uit te testen. Naast de voor de hand liggende “milieuwinst”, draagt de nieuwe truck ook bij aan de ambitie van Colruyt Group om meer stille leveringen te organiseren.
Andere waterstofprojecten
“Ons doel is om kennis en ervaring op te doen om te bewijzen dat waterstoftechnologie efficiënt kan worden gebruikt in zware logistiek. Wij geloven sterk in de toekomstige belangrijke rol van groene waterstof als duurzame optie: hernieuwbaar en zonder CO2-uitstoot. We zijn erg enthousiast over dit Europese testproject waarbij we de waterstoftechnologie integreren om de heavy-duty logistieke sector duurzamer te maken”, verklaart Regine Vaneghem, afdelingshoofd Transport bij de retailer.
Sinds 2004 investeerde Colruyt Group al 6 miljoen euro in innovatieve projecten met waterstof. De groep produceert zelf al enkele jaren groene waterstof op de site Dassenveld. In het distributiecentrum van de retailer rijden ook enkele heftrucks op waterstof en in het wagenpark van de groep gebruiken een twintigtal personenwagens de groene brandstof.