Colruyt Group test een zelfontwikkelde installatie voor ‘vertical farming’ of meerlagenteelt in geconditioneerde omstandigheden. De eerste kruiden zullen vanaf het najaar 2019 te koop zijn onder Boni Selection-huismerk bij Bio-Planet.
Duurzame productie in verkorte keten
De ‘Vertical farming’-teelttechniek kadert in een breder streven naar duurzamere producten, verkorte ketens en innovatie. De techniek biedt volgens Stefan Goethaert, bij Colruyt Group verantwoordelijk voor productverduurzaming, tal van voordelen: voor eenzelfde hoeveelheid plantjes heeft Colruyt Group in zijn testinstallatie twintig keer minder ruimte nodig dan ‘klassieke’ teelt, wat waardevolle landbouw- en natuurgronden uitspaart. Ook het product zelf wordt er beter van: “Met onze meerlagenteelt creëren we de perfecte omstandigheden voor een plant.”
Door lucht, licht, water en voedingsstoffen gecontroleerd toe te dienen in de ideale hoeveelheid, kan de plant optimaal groeien zonder meer energie en grondstoffen te verbruiken dan strikt nodig. Pesticiden zijn overbodig en de plantjes zijn twee keer sneller volgroeid dan bij klassieke teelt. En last but not least is de kwaliteit het hele jaar door dezelfde, los van de weersomstandigheden.
“We verbruiken nu al 90 % minder water en 50 % minder nutriënten dan bij klassieke teelt”, zo blijkt uit de eerste resultaten na een klein jaar testen. “Alle stoffen die de plant niet opneemt, hergebruiken we. Bovendien werken we enkel met gezuiverd regenwater. Onze led-verlichting is twee keer efficiënter dan de huidige standaard op de markt. En de installatie draait op groene stroom van eigen windturbines en zonnepanelen”, zegt Goethaert.
Najaar 2019 bij Bio-Planet
Colruyt Group heeft de ambitie om deze “kruiden met een zeer kleine ecologische voetafdruk” vanaf het najaar 2019 op de markt te brengen. “We zitten nog volop in de testfase. Maar het doel is om binnen een jaar de eerste kruiden te verkopen bij Bio-Planet”, zegt Jo Ghilain, businessunitmanager van Bio-Planet. Dat zal gebeuren onder het huismerk Boni Selection, dat inzet op duurzame producten.
“Vertical farming past perfect bij onze merkpositionering”, zegt Ghilain. “Bio-Planet staat voor gezonde, pure en lokale producten. Bovendien zijn onze klanten early adopters en meerwaardezoekers. Ze zijn vragende partij voor producten met een duurzaam verhaal.” Om dat verhaal compleet te maken, werkt de retailer ook aan een recycleerbare verpakking die het product lang houdbaar houdt. Het is eveneens de bedoeling om de transportkilometers te beperken door de ‘vertical farm’ in de toekomst in een distributiecentrum te integreren.