Solucious, de foodgroothandel van de Colruyt-groep, koopt de Waalse foodservicespeler Valfrais. De bedrijven vullen elkaar (geografisch) aan, klinkt het.
Consolidatie in foodservice
Via Solucious neemt Colruyt Group alle aandelen over van het familiebedrijf uit Bastenaken. Aangezien de foodservicemarkt volgens Colruyt volop consolideert – om de overname van Metro door Sligro niet bij naam te noemen – hoort de investering een belangrijke stap voor verdere groei te zijn.
Zowel het assortiment als het klantenbestand en het werkgebied van Valfrais vullen die van Solucious aan. De Waalse groep levert namelijk vooral aan horecaklanten in Wallonië, Brussel, het Groothertogdom Luxemburg en het noorden van Frankrijk. Daardoor is Valfrais gespecialiseerd in ultra-verse voeding en vlees.
Solucious levert vandaag meer aan ziekenhuizen en kmo’s, maar wil sterker worden in ultra-vers. Hoewel het team en de merknaam van Valfrais bijven, zal de werking geleidelijk aan worden geïntegreerd in die van Solucious. “De geografische ligging zal ons helpen om onze efficiëntie te verbeteren en nieuwe markten te bereiken terwijl we ons aanbod ontwikkelen”, zegt Johan Vermeire, algemeen directeur B2B Food Retail Colruyt Group.