Met aangepaste vuilnisinfrastructuur en een nationale sensibiliseringscampagne zet Colruyt Group groots in op de strijd voor minder zwerfvuil. Op 220 winkelparkings komen peukenpalen en afvaleilanden, goed voor een investering van 700.000 euro.
Peukenpalen en afvaleilanden
Vorig jaar installeerde Colruyt Group al peukenpalen en ‘afvaleilanden’, met vuilnisbakken voor restafval en pmd, op elf van zijn Colruyt-winkelparkings en bij enkele distributiecentra. Dat succesvolle experiment breidt de retailgroep nu uit naar 220 van zijn Colruyt-parkings: hier komen 600 nieuwe vuilnisbakken, 600 peukenpalen en 30 hangende vuilnisbakjes, goed voor een investering van zo’n 700.000 euro.
Ook een nationale sensibiliseringscampagne zit in de pijplijn. “Iedereen vindt het logisch om thuis alles netjes weg te gooien, maar buitenshuis is dat nog niet het geval,” meent Vic De Meester, milieucoördinator bij Colruyt Group: “Daarom zetten we ook in op een gedragsverandering op lange termijn.” Advertenties, affiches in de winkels en posters in bushokjes nabij Colruyt-winkels moeten zwerfvuil in het openbaar een halt toeroepen.
Verder plaatst Colruyt Group aanduidingen op verpakkingen van zijn huismerk die zwerfvuilgevoelig zijn: zes soorten frisdrank en chips van het ‘Everyday’-merk, samen zo’n 4,4 miljoen producten, krijgen labels die tot beter sorteren moeten aansporen. Een ludieke ‘Trash Can Trick Shot’-challenge, waarbij mensen uitgenodigd worden om hun afval op originele wijze in de vuilnisbak te gooien, vervolledigt de actie die de retailketen lanceert in het kader zijn vijfjarenplan “Samen voor minder Zwerfvuil”.