Distributeur Colruyt Group investeert tien miljoen euro in zijn jongste winkelconcept Cru. Daarmee worden de opstartverliezen van zowat vier miljoen euro weggewerkt en krijgt de luxeverswinkel meteen extra zuurstof.
Startkapitaal (bijna) opgebruikt
De Colruyt-dochtervennootschap Puur, die de Cru-winkels gaat overkoepelen, sloot zijn boekjaar op 31 maart 2016 af met een verlies van 2,1 miljoen euro. Voor het vorige en eerste boekjaar bedroeg dat verlies 1,82 miljoen euro: samen een kleine vier miljoen verlies dus, zo meldt de website De Rijkste Belgen. Daardoor was het startkapitaal van vijf miljoen euro zo goed als opgebruikt. Met die extra tien miljoen beschikt Puur weer over elf miljoen euro aan kapitaal om te groeien. De voedingsgroep uit Halle ziet op termijn ruimte voor vijftien tot twintig luxeversmarkten.
Colruyt opende anderhalf jaar geleden de eerste Cru in Overijse. Binnenkort gaat een tweede vestiging open op de Kouter in Gent en deze zomer is het dan de beurt aan nummer drie in Project Kanaal in Wijnegem, het project van kunsthandelaar Axel Vervoordt in de oude mouterij langs het Albertkanaal.