De resultaten van Colruyt Group voor het boekjaar 2018/19 liggen grotendeels binnen de verwachtingen. De retailer weet marktaandeel in te pikken van zijn concurrenten, al staat de operationele marge wel licht onder druk.
Oplopende kosten
De omzet van Colruyt Group steeg vorig boekjaar met 4,5% tot meer dan 9,4 miljard, maar dat cijfer geeft een vertekend beeld: het boekjaar van de Franse firma’s werd immers verlengd om ze in overeenstemming te brengen met de Belgische activiteiten. Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei 2,1% (exclusief brandstoffen). De nettowinst steeg met 2,5% van 374 naar 384 miljoen euro: goede resultaten dus, al wijzen analisten er wel op dat de operationele marge licht onder druk staat als gevolg van hogere investeringen en oplopende operationele kosten.
De vooruitgang is te danken aan organische groei, een uitbreiding van de verkoopoppervlakte en stijgende prijzen. Het marktaandeel in België van de formules Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar groeide van 31,8% vorig jaar tot 32,2% in boekjaar 2018/19. Opnieuw dus weet de groep omzet af te pakken van zijn naaste concurrenten. Colruyt Laagste prijzen groeide met 2%, OKay, Bio-Planet en Cru gingen er met 4,9% op vooruit. De groothandelsdivisie – waaronder Spar – kende een vergelijkbare omzetgroei van 3,6%. Dreamland en Dreambaby zagen de omzet terugvallen met 7,1% wegens hevige concurrentie en de sluiting van twee Franse winkels.
Volgens Colruyt kende de Belgische retailmarkt een milder concurrentieel klimaat, met een wisselende promotiedruk. Het negatieve effect van grensaankopen blijft echter toenemen sinds de invoering van de accijnsverhoging op alcoholische dranken drie jaar geleden. De groep verwacht wel een sterkere prijs- en promotiedruk in het lopende boekjaar, door de ambities van Ahold Delhaize en de komst van Jumbo.