Op 1 maart start de VeggieChallenge, waarmee de vzw EVA zoveel mogelijk mensen wil inspireren om gedurende een maand meer veggie te eten. Colruyt laagste Prijzen en Garden Gourmet zijn de hoofdpartners van het project.
Trend zet zich door
Dat mensen steeds meer op zoek gaan naar alternatieven voor vlees en vis, is een trend die zich al enkele jaren aftekent. De coronacrisis lijkt die tendens nog versterkt te hebben. Zo blijkt uit nieuw onderzoek dat de omzet van vlees- en zuivelvervangers in 2020 met 14% gestegen is ten opzichte van 2019. Nog iets meer dan de helft van de Belgen (56%) geeft intussen aan nog elke dag vlees of vis te eten. Een goed jaar geleden was dat nog 70%.
Met de VeggieChallenge, die volgende week van start gaat, wil de vzw EVA zoveel mogelijk mensen inspireren om vaker voor veggie te kiezen. Het project krijgt de steun van Colruyt Laagste Prijzen en Garden Gourmet. Verder roepen ook steden, gemeenten en bedrijven (bijvoorbeeld Ikea) op om deel te nemen. 11.000 landgenoten hebben zich intussen ingeschreven voor de challenge.
Toegankelijkheid verhogen
Beide hoofdpartners zullen zullen het veggie-aanbod in maart makkelijk toegankelijk maken. Zo lanceert Garden Gourmet in samenwerking met Foodbag een VeggieChallenge foodbox en promoot het samen met Deliveroo de veggie restaurants. “We vergelijken de rol van Garden Gourmet in de voedingssector met de rol van de elektrische fiets op het vlak van mobiliteit: de wagen inruilen voor een fiets was een grote inspanning, maar de elektrische fiets heeft die stap vergemakkelijkt”, stelt Arthur Duquesne de la Vinelle, business manager van Garden Gourmet.
Colruyt Laagste Prijzen gaat zijn assortiment vegetarische producten nog verder uitbreiden. Recent kwamen er al 20 nieuwe referenties bij en dit jaar staan er nog eens minstens 10 nieuw producten op stapel, “van vegetarische tonijnsalade tot vegan smeerkaas”, zegt directeur marketing Guy Elewaut.