Ondanks een algemene stijging van de kosten voor grondstoffen en energie blijft het prijsniveau bij Colruyt en Albert Heijn significant lager dan het marktgemiddelde. Andere supermarktketens verhogen de prijzen wel.
Verschil wordt groter
De verwachting was dat de verkoopprijzen voor voeding begin dit jaar gevoelig zouden stijgen in de supermarkten: zowat alle fabrikanten zagen zich immers genoodzaakt om tariefverhogingen af te dwingen bij hun klanten, omwille van de stijgende kosten voor energie, transport, lonen en grondstoffen. Toch rekenen niet alle supermarkten die prijsverhogingen in dezelfde mate door naar de consument, zo blijkt uit een nieuwe prijsmeting van Daltix waarover De Standaard en Het Nieuwsblad berichten.
Met name marktleider Colruyt en uitdager Albert Heijn lijken in een onderlinge prijsoorlog verwikkeld: de afgelopen drie maanden bleven beide ketens beduidend goedkoper dan hun naaste concurrenten. Het verschil werd zelfs groter: op een jaar tijd stegen de prijzen voor huismerken en merkproducten samen bij Delhaize en Carrefour met 4%, bij Colruyt en Albert Heijn was dat met slechts 2%.
Duurder in Wallonië
Opmerkelijk: in Wallonië slaat de inflatie harder toe, omdat Colruyt er niet hoeft te reageren op de lage prijzen en diepe promoties van Albert Heijn. Ook Lidl is in Vlaanderen 2,5% goedkoper dan in Wallonië. De verkoopprijzen voor merkartikelen stijgen bovendien sterker dan die voor huismerken. Sterke merken hebben nu eenmaal meer prijszettingsmacht.
Albert Heijn valt de laagsteprijspositie van Colruyt aan met een beperkt aantal laaggeprijsde artikelen, zo blijkt nog uit de analyse. Voor andere producten is de keten wel duurder. Algemeen blijft Colruyt daardoor toch 8 tot 9% goedkoper. Goed om weten is ook dat de prijsvergelijking geen rekening houdt met gepersonaliseerde prijskortingen, zoals Delhaize die aanbiedt aan klanten met een SuperPlus-account.