Bij Colruyt zijn diverse producten van Nestlé niet meer verkrijgbaar: de Zwitserse voedingsreus had zijn leveringen aan de retailer stopgezet wegens discussies over prijsverhogingen, maar zou die nu weer hervatten. Ook de onderhandelingen met Ferrero heeft de Belgische marktleider afgerond.
Lege schappen
Onder meer koffiecapsules van Nescafé Dolce Gusto en Lion-snoeprepen zijn inmiddels niet meer te koop bij Colruyt, meldt De Tijd. De lege rekken zijn een gevolg van aanslepende prijsonderhandelingen: Nestlé heeft zijn leveringen opgeschort, omdat Colruyt niet akkoord gaat met de door de voedingsreus voorgestelde prijsverhogingen. Nestlé wil zo de hogere kosten voor grondstoffen, transport en energie compenseren.
Volgens Het Nieuwsblad is het dispuut intussen al achter de rug: de eerste vrachtwagens zouden alweer vertrokken zijn naar de distributiecentra van Colruyt. De retailer bevestigt dit aan RetailDetail: “Momenteel lopen de jaargesprekken met onze leverancier Nestlé. Die verlopen op dit moment constructief, zodat de producten van Nestlé vanaf deze week terug beschikbaar zullen worden in onze winkels. We geven geen bijkomende informatie over de details van de gesprekken in het belang van de onderhandelingen en van de relatie met de leverancier.”
Openlijk conflict
Twee weken geleden leidde een soortgelijk dispuut tussen Nestlé en Albert Heijn tot een openlijk conflict, dat in de media werd uitgevochten. Volgens de Nederlandse supermarktketen wilden de Zwitsers hun prijzen met liefst 20% optrekken. Dat werd nadien tegengesproken door het voedingsbedrijf: de voorgestelde prijsverhoging zou hooguit 10% bedragen. Het conflict sleept aan: de producten van Nestlé ontbreken nog steeds bij AH.
Colruyt heeft intussen de onderhandelingen met Ferrero, de producent van Nutella, wel afgerond. In november verdwenen de kleine potten van 400 gram uit de rekken bij de discounter en dat blijft nu definitief zo: “We hebben ons assortiment herbekeken”, zegt de retailer, die ontkent dat het om een straf zou gaan.
Opportunisme
Bij de supermarktketens leeft de vrees dat sommige voedingsfabrikanten de hoge inflatie misbruiken om extra prijsverhogingen door te voeren. Topmanagers van onder meer Jumbo en Colruyt lieten al verstaan dat enkele bedrijven hun prijzen harder willen verhogen dan dat de grondstofkosten gestegen zijn. In het conflict met Nestlé stelde Albert Heijn dat het concern zijn prijsverhogingen niet genoeg kon verantwoorden.
Overigens betekent dit niet dat de prijzen aan de kassa niet stijgen. Volgens Test-Aankoop namen de prijzen in de supermarkten in januari met gemiddeld 2,19% toe. Verse producten zoals groenten, fruit en vlees werden zelfs bijna 5% duurder. Wel zijn er voor bepaalde merken grote verschillen in prijsstijgingen bij de grote retailers, meet vergelijkingsapp Pingprice. Colruyt wacht als prijsvolger doorgaans het langst met prijsaanpassingen, om zijn laagsteprijsgarantie te handhaven.