Colruyt wil de toeleveringsketen korter en transparanter maken door rundvlees rechtstreeks bij de veeboer aan te kopen. Die krijgt daardoor een hogere prijs. De concurrentie van buitenlands rundvlees wordt immers almaar scherper.
Kortere keten
Door het vlees direct bij de veeboer aan te kopen, krijgt Colruyt meer grip op de keten, maar het betekent ook dat de veehandelaren en vleesgroothandels gepasseerd worden. Die zijn met het initiatief van de retailer allerminst gelukkig. “Het is net alsof je je ziel aan de duivel moet verkopen. De grootdistributie heeft ons steeds onder druk gezet. De veeboeren verdienen te weinig en dat ligt niet aan onze marge van twee procent”, zegt Benoît Luycx van de Vlaamse Veehandelaars & Vleesproducenten.
Volgens Colruyt zal de winst van de ketenverkorting wel degelijk bij de veehouder terechtkomen in de vorm van een betere prijs voor zijn vlees. “Colruyt probeert alleen een oplossing te vinden voor de precaire situatie van de rundveehouder”, zegt Stefan Goethaert, de algemeen directeur Colruyt Group Fine Food. Hij doelt dan vooral op de toenemende concurrentie van buitenlands rundvlees, voornamelijk uit Ierland en Latijns-Amerika.
Producentenorganisaties
Roel Vaes, specialist vleesvee van de Boerenbond is alvast gewonnen voor het systeem. “Het is een andere manier van marktorganisatie die kan groeien. Meerdere boeren zullen geïnteresseerd zijn. Ze krijgen in dit systeem een hogere prijs. Wordt het de volledige meerwaarde? Dat weten we niet. Maar de boeren weten voortaan wel wat Colruyt betaalt en krijgen zicht op de kostprijs voor het slachten en transport.”
Het project start met negentig boeren, die samen zo’n tien procent van het rundvlees dat Colruyt Group inkoopt, zullen leveren. De boeren moeten zich wel verenigen in producentenorganisaties, omdat Europa de creatie ervan aanmoedigt via subsidies. Voorlopig zal de retailer samenwerken met één Vlaamse en twee Waalse producentengroeperingen, maar het is niet uitgesloten dat het systeem snel wordt uitgebreid.