Colruyt Group lanceert een variant op de Nutri-Score: de Eco-Score is een keuzewijzer die shoppers helpt om bewuste, duurzame aankoopbeslissingen te maken. Ze is al te raadplegen voor 2.500 Boni Selection en andere huismerkproducten in de SmartWithFood-app.
Eenvoudige kleurcodes
“Mensen willen eenvoudige, relevante informatie. Ze willen verder gaan dan hoe gezond een product is en welke voedingswaarde het heeft. Marktonderzoek wees uit dat klanten zich ook vragen stellen over welke impact hun producten hebben op het milieu. Het is aan ons als retailer om hen daarbij te helpen, startende bij onze eigenmerkproducten,” zegt Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor het Eco-Score-project bij Colruyt Group. De retailer sluit aan bij een recent ontwikkelde Franse methodologie, die ook de steun krijgt van de Franse overheid.
Niet toevallig lijkt die Eco-Score visueel sterk op de bekende Nutri-Score die aangeeft hoe gezond een voedingsproduct is. Dankzij de vijf labels van A (groen) tot E (rood) krijgen shoppers in één oogopslag informatie over de ecologische impact van een voedingsproduct, en kunnen ze dus verschillende producten vergelijken. Beide scores passen perfect in het ‘stap voor stap’-programma van Colruyt Group, waarmee de retailer het engagement aanging om consumenten te helpen bewuster te consumeren.
Milieuscores verbeteren
De Eco-Score wordt berekend met een robuuste methode uit Frankrijk. Het label baseert zich op factoren die doorheen de hele levenscyclus van een product invloed hebben op het milieu: van grondstoffen en landbouw over verwerking en transport tot gebruik en afval of recyclage. Ook houdt de Eco-Score rekening met extra plus- en minpunten zoals duurzaamheidslabels, verpakking, herkomst en impact op de biodiversiteit. Voorbeelden? Krielaardappelen hebben een Eco-Score A, net als magere yoghurt en basilicum. Een B is er voor vloeibare honing en eieren. Extra vierge olijfolie krijgt score C, pure chocolade en kipfilet een D en gerookte zalm en gemalen koffie een E.
Shoppers vinden de Eco-Scores van zo’n 2.500 Boni Selection en andere huismerkproducten nu al in de SmartWithFood-app. Scan de barcode van het product en de score verschijnt. Later wordt de Eco-Score ook toegevoegd in de Xtra, MyColruyt en Collect&Go apps. In de loop van dit jaar wil Colruyt Group ook de scores van nationale merkproducten beschikbaar maken, en in 2022 het label geleidelijk aan toevoegen op de verpakking van Boni Selection-voedingsproducten. De meetmethode moet de retailer ook helpen bij z’n ambitie om de milieuscore van z’n eigen merken te verbeteren.