Stijging op alle fronten
De groep zag zijn omzet in alle afdelingen stijgen. De Belgische detailactiviteiten – 226 Colruyts (inclusief Luxemburg), 81 OKays, 7 Bio-Planets en 46 Dreamlands (inclusief Frankrijk) – zagen hun omzet +4,3% stijgen tot 1,55 miljard euro. Ook de groothandel en foodservice boeren prima en groeiden +6,8% tot 348,2 miljoen euro, vooral dankzij Spar dat de wind in de zeilen heeft.
De sterkste stijging komt op naam van de DATS24-tankstations: die zorgen dankzij prijs- en volumestijgingen voor een omzetstijging met +10,7% tot 181,6 miljoen euro. DATS24 heeft 87 tankstations in België en nog een 30-tal in Frankrijk.
Zwak consumentenklimaat
Volgens Colruyt is de koopkracht in ons land wel degelijk gedaald en koopt de consument steeds vaker goedkopere producten. “Onze bijkomende kortingcampagne op 500 basisproducten bovenop onze laagste prijzen en extra kortingen wordt gewaardeerd door de Colruyt-klant”, verklaart de groep de stijgende omzet in volle crisisperiode.
“Het is knokken voor omzet tussen de supermarkten en ook de marges staan onder druk. Colruyt is er samen met de harddiscounters wel in geslaagd nog marktaandeel te winnen“, aldus Wim Biesemans, CFO van Colruyt, in De Tijd. Volgens de jaarcijfers van juni laatstleden heeft Colruyt een kwart van de markt in handen. “Dat marktaandeel is intussen nog aangedikt”, stelt de CFO, die echter geen nadere details geeft. Op de winstcijfers is het nog wachten tot de algemene vergadering van 26 september.