“Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer”
Colruyt experimenteert in zijn vestiging in Vilvoorde (Mutsaert) met een vorm van ‘betalend parkeren’, en ook in Leuven en in enkele andere steden bestaat inmiddels zo’n systeem, zegt Filip Van Landeghem van Colruyt Group in Het Laatste Nieuws. “We doen het op plaatsen waar vele andere winkels in de buurt zijn. Net daar is vaak een groot tekort aan plaatsen. Of parkeren is er erg duur. Zulke situaties trekken natuurlijk sluipparkeerders aan. Dat kunnen we moeilijk dulden. Op den duur hebben onze eigen klanten geen plaats meer.”
Ook andere ketens krijgen met ‘sluipparkeerders’ te maken: “Vooral in de buurt van een tramlijn naar het centrum van de hoofdstad”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour. “Zogezegde klanten parkeren ’s morgens hun auto bij ons en sporen dan verder om ’s avonds hun auto op te pikken. Dat kan natuurlijk niet, want zij nemen de plaats in van echte klanten. Daarom hebben wij slagbomen geplaatst waar het probleem het grootst is, zoals in onze hypermarkt in Oudergem. Wie iets koopt in onze winkels, kan dankzij de barcode op zijn kasticket de parking verlaten.”
Ook bij Delhaize blijven ze niet gespaard van sluipparkeerders. “Wij kunnen echter alleen slagbomen plaatsen als het om privéterrein gaat”, zegt Roel Dekelver. “Betalen om te parkeren is bij ons ook niet aan de orde.”