Cara Pils, het goedkope huismerkpintje van Colruyt, wordt steeds populairder in Costa Rica. Daar heeft de Brusselaar Nico Mortier met zijn bedrijf Imbelco voor gezorgd.
‘Premium Belgian Pils’
In tegenstelling tot in België wordt Cara Pils volgens Mortier in Costa Rica niet beschouwd als een tweederangsbiertje, maar eerder als een kwaliteitsvol Belgisch pintje. Vijf jaar geleden introduceerde hij Cara in het Centraal-Amerikaanse land: “Ik vond dat het lokale bier hier erg duur was: 900 Costa Ricaanse colones of zo’n 1,4 euro. Terwijl een Costa Ricaan gemiddeld iets meer dan twee euro per uur verdient”, doet Mortier het verhaal in De Standaard. Zo kwam hij op het idee om Cara Pils te importeren.
Vandaag is het bier al via meer dan 250 verkooppunten in Costa Rica verkrijgbaar tegen een prijs van 500 colones (0,80 euro) per blikje. In België kost het amper 33 eurocent. Naar Costa Ricaanse normen blijft het evenwel een goedkoop biertje, verzekert Mortier. De huismerkpils van Colruyt wordt intussen al in vijftien landen verkocht. “We exporteren vooral naar Centraal- en West-Afrika en Kenia, maar ook naar de Nederlandse Antillen en Armenië”, zegt woordvoerster Hanne Poppe.