Het Vlaams Instituut Gezond Leven zet in samenwerking met Colruyt, Aldi en Delhaize het project Snack & Chill op om gezonde tussendoortjes te promoten bij de schoolgaande jeugd.
Schoolbar
Via Snack & Chill willen de initiatiefnemers gezonde, betaalbare snacks, zoals vers fruit aanbieden in een gezellig kader op secundaire scholen. Dat kader moeten de scholen en leerlingen zelf vorm geven; het kan bijvoorbeeld gaan om een schoolwinkeltje.
Gezond Leven ondersteunt geïnteresserde leerkrachten en leerlingen met een startpakket. Dat bevat onder meer een stappenplan met concrete tips over de opzet van het project, over het overtuigen van andere leerlingen om te kiezen voor gezonde tussendoortjes, en over de integratie van het project in het gezondheidsbeleid van de school.
Korting
Financieel krijgt het initiatief de steun van supermarktketens Delhaize, Colruyt en Aldi. Daardoor kunnen de deelnemende scholen korting krijgen bij de aankopen van groenten en fruit.
Het project werd eerder getest in 19 secundaire scholen. 47% van de leerlingen kocht fruit in het winkeltje en 84% van de leerlingen vond het een leuk idee om gezonde snacks te verkopen op school.