Volgens Colruyt manipuleert Albert Heijn het prijsonderzoek van Test-Aankoop door de prijzen te laten zakken net voordat de consumentenorganisatie de prijzen van de verschillende supermarkten vergelijkt.
Te weinig middelen voor Test-Aankoop
“We ontdekten dat Albert Heijn vorig jaar al voor sommige producten zijn prijzen verlaagde tijdens de metingen. Dat gebeurde dit jaar ook bij de huismerken en de nationale merken”, zegt Frans Colruyt, operationeel directeur van de Colruyt Group, aan Het Nieuwsblad. “Bovendien zien we dat eens de metingen van Test-Aankoop zijn uitgevoerd, Albert Heijn zijn prijzen opnieuw verhoogt.”
Volgens Colruyt treft Test-Aankoop hierin geen schuld, aangezien ze niet de middelen hebben om het hele jaar door de prijzen te meten. Colruyt doet dat wel, om de prijzen zelf aan te kunnen passen aan die van de concurrentie, en kwam zo het gedrag van Albert Heijn op het spoor.
AH: “Weten niet wanneer Test-Aankoop langskomt”
“Wij volgen de markt, zoals iedereen”, zo reageert Sally Herygers van Albert Heijn in België. “Niemand weet wanneer Test-Aankoop langskomt, wij dus ook niet. En wij hebben het volste vertrouwen in het rapport van Test-Aankoop.”
In Nederland was onlangs ook al een gelijkaardig geval, waarbij de Nederlandse Consumentenbond de supermarktketen Dekamarkt betichtte van fraude. Ook die supermarkt zou steevast de prijzen verlagen net voor het bezoek van de consumentenorganisatie, waardoor het beter uit het prijsonderzoek wist te komen.