Mikken op jongeren
Bedoeling is de restaurants een sterker ‘welkomgevoel’ en een kleurrijkere en gezelligere inrichting te geven. Het gratis draadloos internet en de kinderhoeken worden behouden, om zo meer jonge mensen aan te spreken.
Ook de marketing wil meer inspelen op de behoefte tot verjonging. Samen genieten in groep wordt een evidente boodschap voor vrienden, jeugd- en sportclubs, zegt Colmar.
Eerst Antwerpen en Brussel
De verbouwing van de complexen start halfweg deze maand. Eerst komt het pand langs de A12 in Aartselaar aan bod. De werken duren zowat tien dagen, dus begin februari kan het restaurant opnieuw worden geopend. Nadien volgen Merksem, Groot-Bijgaarden en Drogenbos. De vestigingen in Sint-Denijs-Westrem, Oostakker en Kortrijk komen als laatste aan de beurt.
In de gehuurde panden in Antwerpen en Woluwe moeten verbouwingen worden afgestemd op de toelatingen van de overheid. Bovendien bevindt het restaurant in Woluwe zich in een beschermd pand, waardoor de renovatie zich daar grotendeels zal beperken tot het interieur.
In Groot-Bijgaarden is naast een verjonging ook een uitbreiding gepland, waardoor de bouwwerken daar iets langer kunnen duren. In Sint-Denijs-Westrem wordt dan weer op de huidige locatie een volledig nieuw restaurant gebouwd.
Colmar blijft Colmar
Aan de restauratieformule wordt niet getornd: Colmar blijft uitpakken met een all-in-prijs voor voor- en nagerechtenbuffet, hoofdgerecht geserveerd aan tafel en alle dranken. Ook van de menus en de seizoenssuggesties wordt niet afgestapt.
Colmar Restaurants startte meer dan vijftig jaar geleden als een familiale onderneming in handen van de familie Dossche, die haar investeringen wou diversifiëren. Tot dan was ze hoofdzakelijk actief in de veevoederindustrie.
Ook Franse en “Italiaanse” tak
In 1993 startte Colmar met het Sbarro-concept, dat opgebouwd is rond verse Italiaanse pasta, in Wijnegem Shopping Center, Waasland Shopping Center en het Zuidstation in Brussel. Deze strategie werd voortgezet met de exploitatie van nieuwe concepten zoals Café Muffin, Smoothiebar en Wok-a-Way.
Colmar boekte in 2011 een omzet van 26 miljoen euro en een nettowinst van 10,1 miljoen euro. Die laatste was wel voor een stuk beïnvloed door een uitzonderlijke meerwaarde van 4,7 miljoen euro. Naast de negen Belgische vestigingen heeft Colmar zestien verkooppunten in Frankrijk onder de naam Crocodile. Tegen december komen daar nog drie vestigingen bij.