Bieden onbemande elektrische bezorgvoertuigen een oplossing voor het tekort aan chauffeurs en de hoge kost van de ‘laatste mijl’ in e-commerce? Colruyt Group test het potentieel voor het eerst in België op de openbare weg.
Nood aan nieuwe oplossingen
In Londerzeel heeft Collect& Go, de boodschappendienst van Colruyt Group, woensdagochtend voor het eerst een onbemand bezorgvoertuig de openbare weg opgestuurd, na tests gedurende enkele weken op de parking van het verdeelcentrum. Het wagentje rijdt de komende twee maanden het langste onbemande traject ooit in België: vier kilometer van het distributiecentrum naar het afhaalpunt bij de plaatselijke Colruyt-supermarkt. Een behoorlijk uitdagend traject, met veel verkeer.
De bedoeling van de test? Nagaan wat zelfrijdende voertuigen kunnen beteken voor de bezorgdienst in een snel veranderende e-commercecontext. Efficiëntie en duurzaamheid staan daarbij centraal. De hoge kost van de laatste mijl, de problematiek van de mobiliteit in de steden en het tekort aan chauffeurs vergroten de nood aan nieuwe oplossingen.
Duurzaam bezorgen
“Wij zijn groot geworden met afhalen, maar we spelen in op nieuwe noden”, zegt verantwoordelijke Tom De Prater. “We bezorgen nu al in 18 Brusselse en 9 Antwerpse gemeenten met onze eigen bezorgdienst. We willen inzetten op duurzaam bezorgen tot aan de voordeur. Dit is de eerste test met een autonoom voertuig voor de laatste mijl op de openbare weg in België. We zetten in op innovatie, we testen nieuwe opportuniteiten.”
Smart Technics, de innovatieafdeling van Colruyt Group die onder andere ook de onbemande winkel Okay Direct ontwikkelde, trekt het project en ziet ook interesse bij andere formules van de groep.
Data en feedback verzamelen
Het compacte elektrische wagentje van het Estse bedrijf Clevon rijdt volledig autonoom: er is niemand aan boord. Het voertuig wordt wel in het oog gehouden vanop afstand door een medewerker die ook kan ingrijpen als dat nodig mocht zijn. Voorlopig wordt de snelheid beperkt tot 25 kilometer per uur, al kan het voertuig 50 kilometer per uur halen.
De Clevon 1 heeft intussen al vergunningen om op de openbare weg te rijden in Estland en Litouwen. In de Verenigde Staten en andere landen zijn aanvragen lopende. De autonome wagentjes rijden al 2,5 jaar veilig in het stadsverkeer. “Arbeid vertegenwoordigt 80% van de kost voor de laatste mijl,” zegt Clevon-CEO Sander Sebastian Agur. “Ook het tekort aan chauffeurs vormt een uitdaging. Dit testproject is een eerste stap: we willen eerst data en feedback verzamelen over het potentieel van deze technologie in België en voor Colruyt Group.”
Wettelijk kader op komst
In België is er nog geen wettelijk kader, maar de regering werkt er wel aan, zegt minister van mobiliteit Georges Gilkinet, die zijn toelating gaf voor dit proefproject. “Autonome voertuigen hebben een rol in de mobiliteit van de toekomst, ze zijn complementair aan andere vervoersvormen. Internationaal lopen er al veel proefprojecten. We moeten er wel over waken dat we niet dezelfde fouten maken als met andere mobiliteitsvraagstukken. Een file van autonome voertuigen is ook een file…”
Er zal nog wel wat tijd overheen gaan, vooraleer Collect&Go met de onbemande wagentjes daadwerkelijk de boodschappen aan huis komt brengen. Colruyt Group wil het voertuig grondig testen alvorens uitspraken te doen over de inzetbaarheid voor ‘last mile delivery’ in steden. “We zijn enthousiast over het potentieel, tegelijk zijn we heel realistisch en gaan we stap voor stap te werk”, aldus De Prater.