Voedingsmiddelengigant Nestlé heeft een sterk kwartaal achter de rug: tijdens de eerste negen maanden van het jaar groeide de omzet op eigen kracht met 3,7%. Het concern gaat zijn aandeelhouders belonen via een fors inkoopprogramma van eigen aandelen.
VS en Brazilië
Nestlé realiseerde in de eerste drie kwartalen van het jaar een omzet van 68,4 miljard Zwitserse frank (62 miljard euro), een groei op organische basis van 3,7%. De samenwerking met Starbucks is een schot in de roos. Verder profiteerde het bedrijf van vooral van een toenemende vraag naar Purina-dierenvoeding: de divisie ‘pet care’ behaalde een autonome groei van 7,3%. Geografisch gezien de groeiden de diverse activiteiten van de groep het sterkst in de Verenigde Staten en Brazilië.
Enig minpuntje in de cijfers is de afdeling waters: merken als Perrier en San Pellegrino zagen hun verkoop met 2,5% zakken, een daling die wel werd gecompenseerd met hogere prijzen. Maurizio Patarnello, die aan het hoofd staat van de waterafdeling, zal eind dit jaar overigens het bedrijf verlaten. Bovendien zal het bedrijfsonderdeel verder geïntegreerd worden in het concern.
In de periode 2020-2022 zal Nestlé ongeveer 20 miljard Zwitserse frank (18 miljard euro) uitkeren aan zijn aandeelhouders. Dat zal vooral gebeuren via een omvangrijk inkoopprogramma van eigen aandelen, al sluit de groep een extra dividend ook niet uit. Het bedrijf handhaaft verder zijn vooruitzichten voor 2019, met een autonome omzetgroei van 3,5% en een operationele marge van minimaal 17,5%.