Coca-Cola Co. heeft een arbitrageclaim gewonnen tegen Monster Beverage Corp., waardoor de frisdrankgigant zijn energiedrank Coca-Cola Energy kan blijven verkopen.
Niet-concurrentiebeding
Monster heeft geprobeerd om de verdere uitrol van de energiedrank Coca-Cola Energy, die in het voorjaar in Europa werd gelanceerd, te stoppen, maar vangt bot. Het bedrijf baseerde zich op een overeenkomst uit 2015 tussen beide ondernemingen, die stipuleert ze elkaar niet rechtstreeks mogen beconcurreren.
Het akkoord was tot stand gekomen nadat Coca-Cola een belang van 16,7% in Monster nam en ermee instemde om de energiedrankjes van Monster in Canada en de VS te verdelen. Volgens Monster betekende de nieuwe energiedrank van Coca-Cola een schending van die eerdere afspraak.
Poging tot diversificatie
Het bevoegde arbitrageorgaan volgde de redenering van Monster echter niet en oordeelde dat Coca-Cola Energy niet onder de overeenkomst valt, omdat het onder de merknaam Coca-Cola op de markt werd gebracht. De frisdrankenproducent mag het energiedrankje blijven verkopen en is bovendien vrij om het product wereldwijd op nieuwe markten te introduceren.
Coca-Cola lanceerde de energiedrank als onderdeel van zijn pogingen om los te komen van zijn traditionele frisdranken. Coca-Cola Energy bevat cafeïne uit natuurlijke bronnen, guarana-extracten, vitamine B en geen taurine. Daarmee speelt het merk in op de trend naar meer ‘gezonde’ en natuurlijke ingrediënten.