“Synergieën en optimalisaties”
Voor het Wase Cock’s is de overname een belangrijke stap in de expansieplannen waarmee het bedrijf een groter marktaandeel in België ambieert: “In eerste instantie willen wij ten volle de synergieën benutten tussen beide bedrijven“, zegt Marc De Cock, CEO van Cock’s vleeswaren.
“Cock’s vleeswaren en Dela focussen immers op gelijke klantsegmenten waardoor op termijn verschillende optimalisaties mogelijk zijn. Dit zal leiden tot een ruimer productaanbod en nog betere klantenservice. Tegelijkertijd speelt de schaalgrootte in ons voordeel. Daarenboven is de site in Poederlee een interessante hub.” Door de overname zal Dela zijn klanten bijvoorbeeld voortaan ook producten van het Cock’s Fresh-merklabel kunnen aanbieden.
Samen omzet van 84 miljoen euro
Cock’s ontstond in 1935 en groeide uit tot een belangrijke speler op de markt van fijne vleeswaren, salades en kant-en-klare gerechten. Het bedrijf levert behalve aan slagers, kruideniers en bakkers ook nog aan versafdelingen van middelgrote en grote supermarktketens. Cock’s heeft daarnaast een niet-onaardig marktaandeel in het voorverpakte verssegment met het eigen consumentenmerk Cock’s Fresh, de sterkst groeiende business unit van Cock’s Vleeswaren. In 2011 haalde het bedrijf uit Sint-Niklaas een omzet van bijna 49 miljoen euro.
Dela, opgericht in 1963, kende een snelle expansie als totaalleverancier voor vleeswaren, kaas en versspecialiteiten aan slagers, delicatessezaken en retail. Het bedrijf uit Poederlee, dat onderdeel was van de Univeg-groep, genereert een jaaromzet van 35 miljoen euro.