Coca-Cola verwacht dit jaar opnieuw organische groei te realiseren na een zeer lastig 2020. De drankengigant rekent erop dat de wereldwijde uitrol van vaccins er voor zal zorgen dat consumenten snel weer kunnen genieten van bioscoopbezoeken en sportevenmenten.
Stevige omzetdaling
Het bedrijf uit Atlanta haalt meer dan een derde van zijn omzet uit niet-retailkanalen, maar de coronacrisis zette een flinke rem op de horeca-activiteiten, verhinderde talloze evenementen en hield consumenten grotendeels binnen. Daardoor daalde de omzet van Coca-Cola vorig jaar met 11% tot 33 miljard dollar (27,2 miljard euro). Op organische basis daalden de inkomsten met 9%, schrijft Reuters.
“Het vaccinatieproces bevindt zich nog in een pril stadium en we verwachten verdere verbeteringen in onze activiteiten naarmate de vaccinaties de komende maanden op grotere schaal beschikbaar komen,” zei CEO James Quincey. Hij voegde er wel aan toe dat het herstel op korte termijn nog steeds sterk beïnvloed wordt door het virus. Voor het hele jaar verwacht het bedrijf een hoge ééncijferige groei van de aangepaste winst en de organische omzet.
Reorganisatie
Als reactie op de pandemie heeft Coca-Cola de herstructurering van zijn personeelsbestand versneld en zijn portefeuille afgeslankt. De drankengigant kondigde eind vorig jaar aan ongeveer 11% van de banen wereldwijd te schrappen. Verder wordt het aatal merken teruggebracht tot zo’n 200.
Globaal gesproken daalden de volumes afgelopen jaar met 6%. Alle divisies verloren terrein, maar de schade was het grootst bij de waters (-11%) en in de koffie-en theebusiness (-17%). Ook de vruchtensappen van Minute Maid deelden in de klappen.
Belastingen
In het kader van een aanslepend geschil met de Amerikaanse federale belastingdienst IRS, boekte Coca-Cola ook een belastingreserve van 438 miljoen dollar (361 miljoen euro). Het conflict draait rond de bedragen die het bedrijf buitenlandse filialen aanrekende voor de rechten om Coke-producten te produceren en te verkopen.