De Gentse fabriek van Coca-Cola heeft een nieuwe verpakkingslijn, waardoor de plasticfolie rond blikjes vervangen kan worden door karton. De nieuwe installaties moeten de verscherpte duurzaamheidsdoelstellingen van Coca-Cola in West-Europa helpen waarmaken.
Duurzaamheidsplan
Coca-Cola heeft 27,9 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe bliklijn en twee verpakkingsinstallaties in de Gentse productie- en distributievestiging. Hierdoor kan de plasticfolie rondom de blikjes vervangen worden door karton. Voorlopig zullen de nieuwe kartonnen multi-packs worden gebruikt bij het verpakken van 29 productvarianten van de in totaal 64 die in Gent van de band rollen. Het levert een besparing op van 80 ton plastic per jaar in België, ongeveer de helft van het huidige verbruik.
De drankenproducent wil in de eerste plaats alle onnodige of moeilijk te recycleren plastic uit het productieproces verwijderen door verpakkingen lichter te maken en secundaire verpakkingen van plastic te verwijderen. Verder wil het bedrijf op termijn alleen nog flessen gemaakt van 100% gerecycleerd plastic gebruiken (oorspronkelijke doelstelling was 50% tegen 2025). Momenteel maken de merken Chaudfontaine en Honest reeds de overstap naar flessen van 100% gerecycleerd plastic. Ten slotte is de drankengigant ook voorstander van een goed ontworpen statiegeldsysteem, wat de ambitie om alle drankverpakkingen te recupereren mee mogelijk moet maken.
Zwerfvuil
In de marge van de duurzaamheidsdoelstellingen presenteerde Coca-Cola ook een prototype van een fles die voor 25% gemaakt gerecycleerd plastic uit de Middellandse Zee. De fles, tot stand gekomen via een verbeterde recyclagetechnologie, is het resultaat van een samenwerking tussen Ioniqa Technologies, Indorama Ventures, Mares Circulares en Coca-Cola. Het is de eerste plastic fles ooit gemaakt van plastic uit de zee die met succes is gerecycleerd én geschikt voor het verpakken van voeding en dranken.
“Deze fles is het bewijs van wat er mogelijk is door samenwerking en investeringen in revolutionaire nieuwe technologieën. Door partners uit de hele supply chain samen te brengen, van een non-profitorganisatie die stranden schoonmaakt in Spanje en Portugal tot een investering in Ioniqa Technologies in Nederland, zijn we er voor het eerst in geslaagd om beschadigd plastic uit de zee weer om te zetten in materiaal dat geschikt is voor voeding- en drankverpakkingen”, aldus logistiek directeur Bruno van Gompel.