Optie op 25% van de aandelen
De miljardendeal tussen Coca-Cola en Monster is een onderdeel van een breder partnerschap. Daarbij zullen onder meer de energiedranken van Coca-Cola (o.m. Burn en Full Throttle) naar Monster verhuizen. Omgekeerd zal Monster voortaan uitsluitend op energiedrank focussen en gaan enkele andere frisdranken (zoals Hansen’s Natural Sodas en Peace Tea) naar Coca-Cola.
De twee Amerikaanse bedrijven zullen ook nieuwe distributieakkoorden aangaan – wat meteen minder goed nieuws is voor AB InBev, dat in de Verenigde Staten de distributie van Monster voor zijn rekening neemt. Voor Monster ligt de weg zo wel open naar groeilanden als China en Rusland, waar het merk nog niet aanwezig is.
Coca-Cola heeft een optie om zijn participatie te verhogen tot 25% binnen de vier jaar, zo bevestigde CEO Muhtar Kent van Coca-Cola.
Snel groeiende markten
De investering past in de strategie van Coca-Cola om te investeren in veelbelovende nieuwe merken en technologie. De snel groeiende markt van de energiedrankjes wordt door Euromonitor International geschat op ruim 20 miljard euro.
De belangrijkste inkomstenstroom van de frisdrankenproducent uit Atlanta staat al een tijdje onder druk, omdat mensen gezondere gewoontes aannemen. In dat kader kondigde de drankengigant eerder dit jaar nog aan zijn aandeel in Keurig Green Mountain – verdeler van drankautmaten voor thuisgebruik – op te trekken tot 16%, met de bedoeling de aanval te lanceren op SodaStream.