In het tweede kwartaal van zijn boekjaar moest Coca-Cola een omzetdaling van 28% slikken, als gevolg van wereldwijde lockdownmaatregelen. Intussen trekt de drankenverkoop wel weer aan.
Digitale aanwezigheid versterken
De kwartaalomzet kelderde als gevolg van de coronamaatregelen: terwijl de supermarkten open bleven, moesten restaurants, bioscopen en sportzalen de deuren sluiten. Die sector vertegenwoordigt bijna de helft van de verkopen voor de drankengroep. Nu de maatregelen op veel plaatsen weer zijn versoepeld, trekt de verkoop ook vrij snel weer aan: in april bedroeg de terugval nog 25%, in juni was dat 10% en in juli tot nu toe alweer minder dan 10%.
“We kunnen niet uitsluiten dat er nieuwe uitbraken en lockdowns zullen volgen, gedeeltelijk of volledig”, zegt CEO James Quincey aan Reuters. “Toch heb ik er vertrouwen in dat het tweede kwartaal uiteindelijk het moeilijkste en meest getroffen kwartaal zal blijken.” Coca-Cola wil alvast zijn digitale aanwezigheid versterken door samenwerking met externe partijen en door toevoeging van aantrekkelijke aanbiedingen aan het restaurantaanbod. Dat is nodig, omdat de pandemie consumenten ertoe aanzet over te stappen naar het mobiel bestellen en laten bezorgen van boodschappen en bereide maaltijden.
Een week geleden meldde rivaal PepsiCo een omzetdaling van “slechts” 3,1%: het bedrijf kon de daling van de drankenverkoop compenseren door een stijging in de verkoop van ontbijtgranen en snacks.