(update) Coca-Cola voert een herstructurering door, die 2.200 medewerkers hun job zal kosten. Het aantal merken en bedrijfseenheden vermindert. Ook de impact op de Belgische markt is groot: 95 van de 191 jobs verdwijnen – al komen er ook nieuwe bij.
België zwaar getroffen
De dalende verkoop tijdens de coronapandemie dwingt Coca-Cola ertoe fors te herstructureren: na het eerdere plan om in de Verenigde Staten en Canada 4.000 werknemers vrijwillig te laten vertrekken, komen daar nu nog 2.200 ontslagen bovenop. In de Verenigde Staten gaat het om 1.200 banen die verloren gaan, zo’n 12% van het volledige personeelsbestand, maar de overige jobs verdwijnen in de internationale afdelingen.
Zo ook op de Belgische markt: zowat de helft (95) van de 191 jobs gaat verloren, weet BusinessAM. Dit cijfer ligt ook al vast, want de onderhandelingen met de vakbonden zijn al achter de rug. Toch zal het aantal afvloeiingen in de realiteit lager liggen, hoopt de frisdrankmaker, want er komen ook nieuwe banen bij waarvoor de huidige medewerkers mogen solliciteren. Coca-Cola heeft eigen filialen in Anderlecht, Antwerpen, Londerzeel, Hasselt en Heppignies.
Met de aankondiging schept de frisdrankmaker meer duidelijkheid over de plannen sinds deze zomer om de organisatie te verslanken: Coca-Cola wil zijn aantal merken halveren tot 200. Zo gaan onder meer Zico-kokoswater en Odwalla-sappen eruit. Ook het totale aantal businessunits vermindert drastisch, van 17 naar negen. Het bedrijf deelde nog niet mee welke specifieke eenheden getroffen worden.
Tot 550 miljoen dollar kosten
Het bedrijf zei dat het de besparingen zal gebruiken om te investeren in merken zoals Minute Maid en nieuwe producten zoals Topo Chico Hard Seltzer en Coca-Cola Energy. De totale ontslagkosten worden nog wel geraamd op 350 miljoen en 550 miljoen dollar. Eind 2019 waren er wereldwijd 86.200 mensen werkzaam bij Coca-Cola. De groep geeft wel aan dat de bottelaars niet worden geraakt. Zij hebben zo’n 600.000 mensen in dienst.
In het derde kwartaal daalde de omzet bij de colaproducent met 9% tot 8,7 miljard dollar, vooral door de al dan niet verplichte sluiting van heel restaurants en het wegvallen van grote evenementen. De daling dwong het bedrijf om de herstructurering, die al aan de gang was, te versnellen.