Zowel bij ons als elders in de wereld nemen supermarkten en producenten interessante initiatieven om voedselverlies te vermijden of voedseloverschotten een zinvolle bestemming te geven. Een overzichtje.
Vijf voorbeelden
De Portugese webshop goodafter.com verkoopt voedingsproducten die dichtbij of zelfs voorbij hun “tenminste houdbaar tot”-datum zijn, aan kortingen tot -70%. Het initiatief wil consumenten bewust maken van het verschil tussen de THT-datum en TGT-datum. Zo dient de webshop een driedubbel doel: voedselverlies vermijden, mensen bewust maken van de betekenis van houdbaarheidsdata en gezinnen de kans geven om te besparen op hun voedingsaankopen. De initiatiefnemers willen in de toekomst ook fysieke winkelpunten openen.
Ook Walmart, de grootste supermarktketen ter wereld, heeft begrepen dat verwarring over houdbaarheidsdata een oorzaak van verspilling kan zijn. Er is in de VS geen federale wetgeving over de formulering van houdbaarheidsdata en de retailer ontdekte dat er wel 47 verschillende termen werden gebruikt op zijn verpakkingen. Daarop heeft Walmart aan de producenten van zijn private label producten gevraagd om voortaan de vermelding “Best if used by” te gebruiken op houdbare producten, omdat die term niet suggereert dat het product “slecht” is na overschrijden van de datum.
Strenge sorteringsnormen voor groenten en fruit zijn een andere oorzaak van voedselverlies. Toch is een kromme komkommer niet minder lekker. Fruitteler Joran Vuye uit Ronse richtte nhet bedrijf Re-Fruit op om ‘misvormd’ fruit aan de man te brengen, in samenwerking met lokale telers. Een webshop is op komst.
In dezelfde sfeer bedachten Franse telers het label “Gueules Cassées” voor groenten en fruit die er niet perfect uitzien, maar het toch verdienen om geconsumeerd te worden. En met succes: al meer dan 5000 winkels verkopen de producten en het aanbod wordt uitgebreid naar verpakte producten zoals kaas of ontbijtgranen. Het label gaat nu ook internationaal.
De Nederlandse supermarketen Dirk van den Broek komt met het label ‘Opnieuw verpakt‘. Producten waarvan de verpakking tijdens het vervoer stuk is gegaan, krijgen een nieuw laagje cellofaan en worden tegen een fikse korting aangeboden, zodat ze niet hoeven te worden weggegooid.