Sexy duurzaam
Newtree is er altijd prat op gegaan dat zijn chocolade “100% Belgisch en 100% natuurlijk” is. De producten van het bedrijf zijn met name volledig CO2-neutraal. Ook de verpakking is FSC-gecertificeerd en bedrukt met plantaardige inkt. Ook de smaken zijn ‘alternatief’ te noemen: elke chocoladereep zou een heilzame werking op het lichaam hebben. Zo zijn er onder meer de repen met de naam ‘Sexy’, die door een combinatie van zwarte chocolade en guaranabessen stimulerend en lustopwekkend zouden zijn.
Het bedrijf probeert zijn chocolade dan ook in het hogere segment te slijten, bij milieu- en gezondheidsbewuste fijnproevers. Die strategie heeft Newtree tot nu toe alvast geen windeieren opgeleverd: het Belgische merk is behalve in verschillende landen in Europa ook te vinden in de Verenigde Staten, Japan en Canada. In België wordt Newtree verdeeld in delicatessenzaken, maar ook bij enkele grootdistributeurs.
Onaanvaardbare praktijken cacaohandel
De samenwerking met Max Havelaar is een nieuwe stap in de strategie van de chocolatier: “Wij willen dat onze consumenten kunnen genieten van een unieke ervaring en dat kan niet als men ongevoelig blijft voor de onaanvaardbare praktijken die gelden in de cacaohandel,” aldus Benoît de Bruyn, Managing Director van Newtree.
“Cacaoboeren leveren ten behoeve van Newtree een biologisch product van hoge kwaliteit en investeren met onze ondersteuning in een sociaal verantwoorde productie. Zo kunnen ze via de ‘trade not aid’ benadering de middelen verwerven om hun eigen ontwikkeling in handen te nemen. Dat is de essentie van fair trade,” vult Lily Deforce, directeur van Max Havelaar België, aan.