De groei van de Zwitserse chocoladeproducent Lindt & Sprüngli is in 2016 vertraagd, vanwege de mindere vraag naar snoep, maar het bedrijf wist wel nog altijd veruit sneller te groeien dan de rest van de markt.
Krimpende Amerikaanse markt
De totale omzet van Lindt steeg in 2016 met 6,8 procent naar 3,9 miljard Zwitserse frank (3,64 miljard euro). Een jaar eerder was die groei nog 7,9 procent. Op organische basis is er sprake van een groei van 6 procent. Ook dat was een jaar eerder met 7,1 procent een stuk hoger.
Toch zijn ze bij Lindt tevreden met de resultaten. Het spreekt daarbij van moeilijke marktomstandigheden en stagnerende of zelfs dalende verkoop van chocoladeproducten in het algemeen.
In Europa kon Lindt nog de beste resultaten voorleggen, met een organische groei van 7,4 procent, voor wisselkoerseffecten. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kon het sterke resultaten voorleggen. Daar versnelde de groei en was er sprake van een dubbelcijferige omzetstijging.
In Noord-Amerika was de omzetgroei met 3,4 procent een stuk lager, maar aangezien de Amerikaanse markt in 2016 kromp, mag Lindt toch tevreden zijn met dat resultaat.
Doel: Godiva voorbijsteken
De operationele winst steeg met 8,4 procent naar 562,5 miljoen Zwitserse frank (524,7 miljoen euro), waardoor Lindt net niet voldeed aan de verwachtingen van analisten.
Vorig jaar opende Lindt ook nog eens 60 nieuwe winkels, waardoor het totaal nu op 370 filialen ligt. Lindt heeft als doel om tegen 2020 meer winkels te hebben dan het Belgische Godiva, dat momenteel marktleider is op vlak van luxechocolade.