25.000 euro en 1% van de verkoop
Het levert de winnares van Lay’s crowdsourcing-campagne een geldprijs
van 25.000 euro op, met daarbovenop 1% van de verkoopomzet van ‘haar’ chips in
2012. Klara’s medefinaliste Karin Luyckx kreeg 43.282 (32,2 %) stemmen
voor haar smaak ‘Indian Curry Style’. Voor die verdienstelijke tweede
plaats mocht Karin een cheque ter waarde van 5.000 euro in ontvangst
nemen, maar haar smaak zal niet verder worden gecommercialiseerd.
Begin dit jaar lanceerde Lay’s zijn ‘Maak je smaak’-wedstrijd in België,
waarbij elke Belg werd opgeroepen een eigen chipssmaak te verzinnen.
Uit bijna 250.000 inzendingen koos een jury –
voorgezeten door topchefs Lionel Rigolet en Wout Bru – twee finalisten.
Crowdsourcing werkt
Ook in de volgende ronde werd de consument volop betrokken.
Van begin oktober tot eind november werden zowel Lay’s Bicky Crisp als
Indian Curry Style geproduceerd en verkocht, zodat de klant gedurende
acht weken de kans kreeg een favoriet te kiezen. Stemmen kon via de
website van Lay’s, maar ook via SMS en netwerksites Facebook en Netlog.
Een geslaagde manier om de consument voor een merk te engageren,
oordelen ze bij Lay’s moederbedrijf PespiCo. Het initiatief leverde
Sabine De Veilder, Sales Director Retail bij PepsiCo BeLux, alvast onder
meer een nominatie voor Marketeer van het Jaar op. Op de
verkoopresultaten is het evenwel nog even wachten; vanaf februari 2012
ligt de smaak Bicky Crisp in de winkelrekken.