De prestaties van Brian Niccol aan het hoofd van Chipotle hebben indruk gemaakt op Starbucks-oprichter Howard Schultz: hij mag nu de slabakkende koffieketen uit het slop trekken.
Teleurstellende resultaten
Niccol maakt de overstap van de burrito naar de frappuccino: de topman van Tex-mex-restaurantketen Chipotle treedt op 9 september aan als nieuwe CEO en voorzitter van koffieketen Starbucks. Daar volgt hij Laxman Narasimhan op, die wegens teleurstellende resultaten – en een meningsverschil met Schultz – al na anderhalf jaar moet beschikken. Starbucks ziet de omzet al een tijd verzwakken in de Verenigde Staten en China, zijn twee belangrijkste markten.
Nu vestigt de koffieketen zijn hoop dus in Niccol, die de afgelopen jaren indruk maakte als topman van Chipotle. Sinds zijn aantreden in 2018 steeg het aandeel met 773%, meldt CNBC. Hij loodste de keten zonder kleerscheuren door de pandemie en wist recent de trafiek en omzet in de restaurants te verhogen in een periode van terugvallende consumentenbestedingen en algemene malaise in de horeca. Eén van de troeven van Chipotle is de performante app, terwijl een slecht werkende app nu net één van de pijnpunten is bij Starbucks.