Schandalen in China goed voor Danone-verkoop
Tijdens het tweede kwartaal zag Danone vooral de verkoop van babyvoeding in China en Hong Kong aantrekken. Dat was het gevolg van voedselschandalen met lokale merken, waardoor consumenten massaal overschakelen op buitenlandse producten. De belangrijkste vier internationale groepen hebben daardoor nu al meer dan een derde van de markt in handen gekregen.
Recentelijk werden ze er trouwens van beschuldigd misbruik te maken van de situatie om prijsafspraken te maken. Onder meer Nestlé en Danone zegden intussen toe om de prijzen van enkele babymelk-producten te verlagen. Bij Danone resulteerde de toegenomen verkoop in China alvast in een stijging van de globale omzet voor de tak babyvoeding met 13,5% in het jongste kwartaal.
Water stijgt sterk, zuivel minder
De afdeling waters kende eveneens een sterke stijging van de verkoop: de omzet nam in het tweede kwartaal met 10,5% toe. Dat was zowel het gevolg van hogere volumes (+ 7,1%) als van hogere prijzen. Vooral in de opkomende landen, met de Aziatische afzetmarkten op kop, trokken de verkopen aan.
De meer mature zuivelafdeling groeide tegen een trager tempo (+2,6%). De verkoop van Griekse yoghurt in de VS en de hogere omzet in Rusland konden de zwakke resultaten op de Europese markt meer dan goedmaken. Vanaf volgend jaar gaat Danone overigens in zee met Starbucks voor die verkoop van Griekse yoghurt in de VS.
Dalende brutomarge drukt op onderliggende winst
Ondanks de hogere vraag zag Danone zijn brutomarge in het eerste halfjaar met 0,49% dalen tot 13,3%. Dat kwam vooral door de hogere kosten van grondstoffen en door enkele prijsaanpassingen in Europa, waar de markten door de economische omstandigheden erg moeilijk blijven. In het tweede kwartaal daalde het verkochte volume er op vergelijkbare basis nog met 1,6%.
Op financieel vlak boekte Danone in de eerste zes maanden van 2013 een nettowinst van 972 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was de meter nog blijven staan op 881 miljoen euro. De vooruitgang is onder meer een gevolg van een hogere waardering van de participatie van 29,2% die Danone heeft in het Marokkaanse zuivelbedrijf Centrale Laitière. De onderliggende winst zou op vergelijkbare basis echter met 1,2% zijn gedaald tegenover vorig jaar.
Voor het volledige jaar gaat Danone nog steeds uit van een omzetgroei met ten minste 5%. De top van het bedrijf ziet de toestand in Europa nog steeds moeilijk blijven, maar elders verwacht Danone wel vooruitgang.