Een woord in de retail is niet altijd een woord: een maand na de mededeling dat de verkoop van zijn Chinese tak absoluut “niet aan de orde” is, verkoopt Carrefour toch 80% daarvan aan de lokale retailketen Suning.com.
Carrefour wordt B2B
De verkoop levert Carrefour 4,8 miljard yuan (610 miljoen euro) op en verlost de Fransen van een pak kopzorgen, weet Bloomberg. Veel meer dan Europeanen kopen Chinezen online, en daar waren de 210 hypermarkten en 24 buurtwinkels niet tegen opgewassen: Carrefour moest het in het Middenrijk doen met een (dalende) omzet van 3,6 miljard euro en een winst van amper 66 miljoen. Toch knipt Carrefour de banden niet volledig door: de Fransen behouden een aandeel van 20% en twee van de zeven postjes in het bestuur.
Suning is een elektrotoestellenverkoper die op een heel andere schaal opereert: het haalt er een omzet van meer dan 70 miljard euro met bijna 9000 winkels in heel China én het op twee na Chinese grootste e-commerceplatform. Carrefour trekt zich ook helemaal niet terug uit China: de keten wordt nu de grootste leverancier van voeding en grote verbruiksgoederen aan Suning, meldt Chinasquare.
De nieuwe eigenaar van Carrefour China is in Europese voetbalmiddens geen nobele onbekende: ze zijn immers eigenaar van de Italiaanse club FC Internazionale (Milaan). Omgekeerd staat bij de aandeelhouders van Suning sinds 2015 zelf ook één grote bekende: Taobao, het verkoopplatform van Alibaba, heeft net geen 20% van Suning in handen.