In 2015 realiseerde Fairtrade Belgium een groei met 10,9% in ons land, in de tweede jaarhelft bedroeg de groei zelfs 14,7%. Meer mensen kochten fairtradeproducten en ze kochten die ook vaker, waardoor het volume per koper toenam.
Bananen en koffie
In totaal werden er 14.567 ton fairtradeproducten verkocht in 2015, goed voor een omzet van 61,4 miljoen euro in de retail (cijfers: GfK). Samen met het cijfer voor de out-of-homemarkt bedraagt de totale omzet in 2015 zelfs 115.5 miljoen euro. De sterke groei in de tweede jaarhelft is te danken aan investeringen in activatie, geeft afscheidnemend directeur Lily Deforce aan: zo was er een bananencampagne waarbij Fairtrade voor het eerst op televisie verscheen. 50.000 Belgen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid kregen ook kortingbonnen toegestuurd: “Deze actie gaan we nu herhalen.”
Fairtradebananen groeiden vorig jaar met 12,6% in volume en 13,2% in waarde, terwijl de totale bananenmarkt met slechts 2,5% toenam. Daardoor bereikten fairtradebananen een marktaandeel van 9,6% in volume. Ook koffie groeit sterk, met 11,1% in volume en zelfs 34,2% in waarde, dankzij de toenemende populariteit van koffiecapsules. Fairtradechocolade groeide met 15,9% (13,8% in waarde), wat mooi is gezien de daling met 2,5% van de chocoladecategorie. In chocolade blijft fairtrade echter nog klein, met een volumeaandeel van 0,4%.
Stijgende penetratie
De penetratie van het totale fairtradeaanbod evolueerde tussen 2007 en 2015 van 24% naar 53%. In dezelfde periode steeg het aantal Belgische licentiehouders van 39 naar 95 en groeide het zakencijfer van 52 miljoen naar 115 miljoen euro. Buitenlandse merken inbegrepen zijn momenteel 160 merken actief op de Belgische markt. Het volume bananen verdubbelde, het volume suiker verdrievoudigde, cacao groeide met 68% en koffie met 41%.
Kortom, Lily Deforce kan terugkijken op een mooi parcours. Op 1 juni zal ze haar functie na 8,5 jaar overdragen aan haar opvolger. In een interview met RetailDetail vertelt ze hoe de groei van Fairtrade Belgium te danken is aan een focus op een aantal kerncategorieën en een intense samenwerking met de retailsector.