Swinkels Family Brewers, de Nederlandse brouwer die in 2016 Palm Belgian Craft Brewers overnam, heeft voor het vierde jaar op rij een recordomzet geboekt. Kersvers CEO Peer Swinkels kan onder een gunstig gesternte de touwtjes in handen nemen.
8% meer omzet
Swinkels Family Brewers realiseerde in 2018 een omzet van 713 miljoen euro, een stijging met ruim 8% tegenover het jaar voordien: meteen een vierde recordjaar op rij, zo meldt zakenkrant FD. De groep, die 26 bier- en frisdrankmerken in portefeuille heeft, brouwde acht miljoen hectoliter bier en 856.000 hectoliter frisdrank. Het bedrijfsresultaat klokte af op 53,8 miljoen euro, 23% meer dan in 2017.
Terwijl de markt voor Bavaria-pils ‑ nog altijd Swinkels’ belangrijkste bier ‑ in Nederland alweer “een uitdagend jaar” kende, nam de verkoop van gespecialiseerde bieren als Bavaria 8.6, La Trappe Trappist en de Belgische bieren Rodenbach en Cornet toe.
Wissel aan de top
De familiebrouwerij, die dit jaar 300 kaarsjes uitblies in aanwezigheid van de Nederlandse koningin Maxima, heeft sinds gisteren ook een nieuwe topman. Dat is, zoals eerder aangekondigd, Peer Swinkels (44). Hij volgt zijn neef Jan-Renier (56) op, die 12 jaar lang Swinkels Family Brewers leidde. Onder Jan-Renier groeide het bedrijf sterk, dankzij de overname van het Belgische Palm en dankzij een sterke expansie in Ethiopië.
Het is nu aan Peer, telg van de zevende generatie Swinkels, om de omzet te laten groeien naar een miljard euro. De nieuwe CEO startte zijn carrière bij Unilever, maar stapte op zijn 28ste al in het familiebedrijf. Daar klom hij op tot commercieel directeur. Hij zetelt eveneens als commissaris in de raad van bestuur van Bolsius en Tony’s Chocolonely.