Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.
Nachtvorst
Tomaten blijven met 150 miljoen kilogram veruit het grootste product van BelOrta. Op de tweede plaats staat de komkommer met 135 miljoen verkochte stuks, al was 2017 een moeilijk jaar voor de groente. Doorheen heel het jaar was er immers steevast voldoende voorraad, wat zorgde voor lagere prijzen.
Door de nachtvorst in april en de droogte in juni en juli was het een moeilijk jaar voor verschillende fruitsoorten. Toch steeg het volume bij de peren met 15% naar 70 miljoen kilogram. Bij de appel was er een status quo op 42 miljoen kilogram, nadat de oogst in het najaar werd getroffen door de nachtvorst. Voor het eerst werden er meer dan 10 miljoen kilogram aardbeien verkocht, goed voor een groei van 12%.
Tot slot groeide het bio-assortiment licht naar 5,5 miljoen verkocht eenheden en is er in die sector wel een verbreding van het assortiment aan de gang.
Nieuwe markten
In 2017 maakte BelOrta werk van de naamsbekendheid in België, door de lancering van een tweede grote marketingcampagne, en ging de zoektocht naar nieuwe markten verder. Zo kwam er in november een handelsovereenkomst met India, maar ook uitbreiding naar andere landen in Azië, Europa, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika staat op de planning. Deze nieuwe markten moeten de Russische markt vervangen.