Woensdag opende in Luik de eerste vestiging van fastfoodketen Chick&Cheez, een ambitieuze nieuwkomer op de druk bezette markt van de kippenrestaurants. Het doel? 38 Belgische vestigingen tegen 2024 en een uitrol naar Frankrijk.
Segment in volle groei
Chick&Cheez serveert gefrituurde kipgerechten en positioneert zich in België dus als een nieuwe uitdager voor ketens als KFC, Belchicken, Chitir Chicken en Hector. Ook pizzaketen Domino’s serveert sinds begin dit jaar ovengebakken Crunchy Chicken in z’n Benelux-restaurants. “Dit is een segment in volle groei. Er is een markt te nemen”, zegt general manager Pieter Daems van Chick&Cheez aan Trends Tendances. De nieuwkomer zal zich onderscheiden met originele recepten en sauzen op basis van kaas. De restaurants hebben een kleurrijk decor met de nieuwste digitale technologieën en een heuse gaming room.
De keten wil in België 38 restaurants hebben tegen eind 2024, vooral in franchise. Ook in Frankrijk moeten nog dit jaar de eerste vestigingen openen. Na de start in Luik openen dit jaar alvast ook restaurants in Bergen (winkelcentrum Les Grands Prés), Hornu, Charleroi en Brussel. Antwerpen volgt in 2022. “We zijn zowel in stadscentra als shoppingcenters geïnteresseerd.” Als gevolg van de toegenomen leegstand denkt het bedrijf snel interessante locaties te kunnen vinden.
Grote ambities
De nieuwe kippenketen werd ontwikkeld door QSRP, de Belgisch-Luxemburgse fastfoodspecialist die in zeven Europese landen de merken Burger King, Quick, O’Tacos, NordSee en Go! Fish uitbaat. Het bedrijf heeft ook grote ambities met z’n andere enseignes.
O’Tacos wil de komende jaren nog zo’n 15 bijkomende restaurants openen, bovenop de al 50 bestaande in België. Burger King wil elk jaar een tiental restaurants openen. Quick behoudt z’n 80 restaurants en zal dus niet verdwijnen door de komst van Burger King, maar opent wel geen nieuwe vestigingen meer, zegt CEO Allesandro Predo aan De Tijd.