De vraag naar glutenvrije producten neemt explosief toe, ziet supermarktketen Delhaize. Het voorbije jaar zag de retailer bij sommige producten (vooral diepvries) een verkoopstijging tot 40%, en breidt het aanbod dan ook verder uit.
Filosofie “Mee met ’t leven”
Delhaize introduceert naar aanleiding van de internationale week van de glutenintolerantie (oftewel “coeliakie”) nieuwe glutenvrije producten. Er komen onder andere hamburgerbroodjes, ciabatta’s, baguettes en kokoskoekjes van Little Pleasures bij in het assortiment.
In het kader van de filosofie “Mee met ’t leven”, biedt Delhaize in haar supermarkten tussen de 60 en 90 producten zonder gluten aan, afhankelijk van de grootte van de winkel. Daarmee wil de keten tegemoetkomen aan de behoeften van mensen die glutenintolerant zijn of gevoelig zijn voor gluten.
In België is naar schatting 1 à 2% van de bevolking glutenintolerant, ongeveer even veel als het Europese gemiddelde. De intolerantie kan zich op elke leeftijd manifesteren: één persoon op vijf die de diagnose coeliakie krijgt, is ouder dan 60. De enige manier om de symptomen van de intolerantie tot nu toe tegen te gaan, is de consumptie van alle voedingswaren met het gluteneiwit weren.