Operationele voordelen voor Mestdagh
De herschikking maakt deel uit van het akkoord dat de groep Mestdagh, eigenaar van de keten Champion, in 2010 met Carrefour sloot. Toen nam de groep uit Gosselies zestien Carrefour-winkels over die met sluiting waren bedreigd. Tegelijk beloofde het om zijn eigen keten als zelfstandige organisatie onder het enseigne van Carrefour Market te brengen.
De keuze voor het Carrefour-logo levert Mestdagh enkele operationele voordelen op: zo kan het een groter aanbod in de winkels plaatsen en geniet de organisatie nu ook van de grotere aankoopkracht van Carrefour. De transactie laat Mestdagh trouwens toe om te groeien: het bedrijf plant daarvoor tegen eind volgend jaar een nieuw distributiecentrum in Gosselies, waar een veertigtal mensen aan de slag kunnen.
Expansie voor Carrefour
Ook Carrefour haalt voordeel uit de operatie: het kan profiteren van de kennis van de Waalse markt bij Mestdagh. De overstap van de Mestdagh-winkels naar de proximiteitsformule Carrefour Market is trouwens niet de enige uitbreiding van Carrefour. De distributeur tekende immers ook een contract voor de overname van dertien panden van de diepvriesketen O’Cool.