De Duitse discounter Aldi lijkt aan het langste eind te trekken in zijn jarenlange strijd met de Franse champagneboeren rond “champagnesorbet”. Het Europese Hof van Justitie noemt die immers geen inbreuk op de “beschermde oorsprongsbenaming”.
Verrassende uitspraak
Mag Aldi zijn champagnesorbet onder die naam op de markt brengen? Nee, zo vindt het machtige Interprofessionele Comité van de Champagnewijnen: Aldi zou het luxe-imago van champagne misbruiken, terwijl er maar 12% van de ‘godendrank’ in verwerkt is. En bovendien treedt de discounter de “beschermde oorsprongsbenaming” met de voeten. Het is die “appellation d’origine protégée” die er bijvoorbeeld voor zorgt dat mousserende wijnen die niet in de Champagnestreek worden vervaardigd, niet onder de naam “champagne” mogen worden verkocht (maar bijvoorbeeld wel als cava, sekt, prosecco of crémant).
Omdat het geschil een Europese dimensie heeft, won het Duitse Bundesgerichtshof advies in bij het Europese Hof van Justitie. Daar leken de Fransen het pleit te gaan winnen: de voorbije zomer stelde de adviseur namelijk dat Aldi onterecht gebruik maakte van het luxe-imago van champagne. Doorgaans volgen de rechters het oordeel van de adviseur.
Maar toch krijgt de Duitse discounter nu gelijk: het Hof vindt namelijk dat “de hoeveelheid champagne in de sorbet een belangrijk criterium” is “maar niet voldoende”. Zolang de sorbet dus maar naar champagne smaakt. Het is nu aan de Duitse rechter om te oordelen of de sorbet van Aldi al dan niet naar champagne smaakt…