Nooit eerder werd zoveel geld uitgegeven aan champagne als in 2015. Dat becijferde het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne. Vooral buiten Europa werden flink meer flessen gekraakt.
4,75 miljard euro
De verkoop van champagne bereikte wereldwijd een recordomzet van 4,75 miljard euro, een stijging met 5,6% tegenover 2014. Alles samen ging het om 312,5 miljoen flessen, hetzij 1,7% meer dan het jaar daarvoor. Al is dat geen volumerecord: in 2007 werden er nog een fractie meer verkocht. Toen gingen er liefst 339 miljoen flessen over de toonbank.
De groei is vooral te danken aan de uitvoer (+4%), want in Frankrijk zelf stabiliseerde de verkoop op 162 miljoen flessen. De champagnehuizen en -boeren exporteerden 80,2 miljoen flessen naar de landen van de Europese Unie (+3,3%), met Groot-Brittannië, Duitsland en België als top-drie. Daarnaast vertrokken nog eens 70,5 miljoen flessen naar de rest van de wereld (+4,8%).
Vooral de speciale en duurdere champagnes (rosé, millésime,…) blijken gegeerd bij consumenten uit landen buiten Europa. Traditiegetrouw was de feestmaand december de topper: die maand alleen al werden er liefst 42 miljoen flessen verkocht.
Met deze prima cijfers staat de Franse uitvoer van alcoholische dranken (inclusief niet-mousserende wijnen en cognacs) na twee iets mindere jaren opnieuw op recordniveau: het land exporteerde vorig jaar alles samen voor 11,7 miljard euro aan wijnen en andere alcoholische dranken, een toename van 8,7% tegenover 2014.